محل تبلیغات شما

ريمپ ايسيو ECU چگونه به افزايش قدرت خودرو منجر مي شود؟

ريمپ اي سي يو چيست؟ اگر شما هم با اين واژه آشنا باشيد شايد بدانيد که روشي براي افزايش قدرت، شتاب و بالا بردن راندمان کاري موتور خودرو شماست. اي سي يو يا ecu در واقع کامپيوتر خودرو است که برنامه نويسي شده و به عمل بهينه سازي اين برنامه نويسي و کدها ريمپ مي گويند.

bv5k_c4.jpg

ريمپ چند مزيت کلي دارد:

کاهش دماي کارکرد فن

 با بهينه سازي اين کدها که بر روي تمام محصولات ايران خودرو، سايپا، پارس خودرو، مديران خودرو و کرمان موتور قابل پياده سازي است، دماي کارکرد فن خودرو کاهش پيدا مي کند.

رفع کپ سر گاز

اکثر خودروهاي تازه که دريچه گاز آنها برقي است، دچار مشکل کپ سر گاز هستند که با چيپ تيونينگ اي سي يو مرتفع مي شود.

حذف کات آف

کات آف يا به عبارت ديگر محدوديت دورموتور اجازه نمي دهد که شما از نهايت قدرت موتور بهره مند شويد، با ريمپ اي سي يو اين مشکل نيز برطرف مي گردد.

ريمپ چگونه انجام مي شود؟

نرم افزارها و کدهاي کامپيوتر خودرو شما در اين فرآيند تغيير مي کنند و يا اصطلاحا بهينه سازي مي شوند. نتيجه اين امر بهبود کارکرد پيشرانه و تقويت آن است. در زبان انگليسي Remap نوشته مي شود و هم براي خودروهاي قديمي و هم جديد کاربرد دارد.

در اين روش شتاب، قدرت خودرو و توان خروجي آن بالاتر مي رود و در عين حال نه تنها به موتور خودرو شما آسيبي وارد نمي کند بلکه باعث افزايش طول عمر آن نيز مي گردد. اين افزايش عمر نيز از افزايش بازده خروجي موتور نشات مي گيرد.

آيا ريمپ کردن باعث مي شود معاينه فني نگيريم؟

خير، برعکس با کاهش آلايندگي موتور در گرفتن برگه معاينه فني به شما کمک نيز مي کند، هم چنين ريمپ ايسيو باعث کاهش و مديريت بيشتر مصرف سوخت مي گردد.

يک نمونه ريمپ رايج

يکي از نمونه هاي رايج که ريمپ بروي آن انجام مي شود، خودروي داخلي سمند است. ريمپ سمند مزاياي بسياري دارد:

1- افزايش سرعت و قدرت سمند

2- افزايش سرعت و شتاب سمند

3- کاهش دماي کارکرد فن

4- رفع کپ حين حرکت سمند

5- برداشتن کاتاف ( حذف محدوديت دور موتور )

6- کاهش مصرف سوخت ( تنها با فول ريمپ ارائه ميگردد )

7- حذف لرزش خودرو در حالت درجا ( حالت سلو )

8- حذف سنسور دوم اکسيژن در سمند يورو 4

 

از آنجايي که سمند يکي از محصولات سنگين وزن ايران خودرو محسوب مي شود و بدليل وجود مشکلات نرم افزاري هماهنگي و قدرت زيادي در حرکت ندارد، ريمپ مي تواند باعث کاهش فشارها به موتور آن شود. اين فشارها مي توانند منجر به برخي خرابي ها مانند افتادگي بدنه، لش و خرابي دسته موتورها و جلوبندي و لاستيک سابي شوند.

تمام مدلهاي مختلف سمند مانند SE، LX، EF7، سورن و سورن توربو را مي توان با ريمپ به طول عمر موتورشان با کاهش گازهاي NOX در محفظه احتراق سيلندر کمک کند.

اگر شما به يکي از مراکز ريمپ خودرو مانند کاراک مراجعه کنيد و سمند خود را ريمپ ايسيو نماييد، چه تاثيري بر خودرو خود مي گذاريد؟

تاثيرات ريمپ بر سمند

تاثير ريمپ بر شمعها: ريمپ ميتواند دستوراتي که سر کوئل شمع ميرود را تغيير دهد و ولتاژ ها و دفعات قطع و وصل را بهينه و مطابق با سوخت مصرفي کند. ريمپ جرقه زني را بهينه ميکند و باعث کاهش ناک ( صدايي که در هنگام دنده مرده از موتور به گوش ميرسد ) ميشود.

تاثير ريمپ بر روي دريچه گاز: در خودروهاي دريچه گاز برقي بر خلاف انواع سيمي دستور تغييرات در زاويه دريچه گاز از ايسيو ( کامپيوتر خودرو ) صادر ميگردد. اين تغييرات معمولا از پارامترهاي وارده سنسور اکسيژن و زاويه پدال گاز تبعيت ميکند به اين معنا که با توجه به ميزان گازي که به ماشين ميدهيد و با توجه به ميزان اکسيژني که در دود اگزوز وجود دارد ، ميزان هوادهي توسط اي سي يو و دريچه گاز برقي تنظيم ميگردد. در اکثر خودروهاي ايراني و چيني و کره اي ، بدليل کيفيت پايين قطعات مدار پدال برقي – دريچه گاز برقي مشکلاتي از قبيل تاخير در گاز خوردن خودرو و توان پايين حرکتي در سربالايي ها براي ماشين پيش مي آيد. در ريمپ اي سي يو با کار کردن روي 3 پارامتر پدال گاز برقي ، دريچه گاز برقي و سنسور اکسيژن رفع عيب آن دو مشکل براي خودرو شما انجام ميشود.

تاثير ريمپ روي سنسور اکسيژن

در تمام خودرو هاي انژکتوري سنسور اکسيژن بالا و در بسياري از انواع جديد سمند ، سنسور اکسيژن پايين وجود دارد. سنسور اکسيژن بالا همان سنسور اکسيژن اول است و سنسور اکسيژن پايين همان سنسور دوم است. هر دو اطلاعات را به ايسيو ميفرستند و اين قطعه با توجه به جداول و برنامه ريزي هاي قبلي دستوراتي را براي عملگراهاي مختلف مانند کوئل ، شمع ، دريچه گاز ، سوزن انژکتور و پمپ بنزين ميفرستد. در ريمپ با اصلاح بهينه سازي جداول سنسور اکسيژن اول بهينه سازي حرکتي رخ ميدهد. همپنين با بهينه سازي سنسور دوم بهبود در حرکت خودرو اتفاق مي افتد. در بسياري از خودرو هاي جديد به علت عدم سازگاري اين خودروها با بنزين، خطاي سنسور دوم اکسيژن و خطاي کاتاليست ميدهند که در اين وضعيت نيز با ريمپ سنسور دوم اکسيژن اين مشکل حل ميگردد. همچنين با حذف سنسور دوم که رگولاتور ثانويه سوخت محسوب ميشود با افزايش پاشش سوخت مواجه ميشويم که نتيجه آن قدرت بيشتر براي موتور است. پس با ريمپ سنسور اکسيژن ها ميتوان به شتاب بالاتري رسيد.

منبع: رويش نيوز

 


دانلود رایگان

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها